Το 5ο Ε.Κ στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ υλοποίησε το σχολικό έτος 2016-17 το πρόγραμμα κινητικότητας «Ο νέος θεσμός της μαθητείας-Μεταφορά καλών πρακτικών για τη συνεργασία της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με τη βιομηχανία, για την πρακτική άσκηση των μαθητών».
Το σχέδιο κινητικότητας αφορούσε στην επιμόρφωση 24 εκπαιδευτικών διαφόρων ειδικοτήτων, της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης, από πέντε (5) συνεργαζόμενες σχολικές μονάδες (3 Επαγγελματικά Λύκεια και 2 Εργαστηριακά Κέντρα) της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γ΄ Αθήνας, στον υπό λειτουργία νέο θεσμό της Μαθητεία (δυικό εκπαιδευτικό σύστημα) στη χώρα μας.
Στόχος του προγράμματος, ήταν να γνωρίσουν οι Εκπαιδευτικοί της επαγγελματικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, το θεσμό της μαθητείας όπως εφαρμόζεται στη Γερμανία, η οποία αποτελεί τον πρωτοπόρο στην εφαρμογή του θεσμού.
Στο σχέδιο πραγματοποιήθηκαν δύο ροές, σε διαφορετικές περιοχές της Γερμανίας και από δύο διαφορετικούς φορείς υποδοχής (σχολείο και επιμελητήριο) για να υπάρξει μία όσο το δυνατόν ευρύτερη ενημέρωση των συμμετεχόντων και να δοθεί η δυνατότητα για μια πιο ολοκληρωμένη άποψη, για τη γενικότερη δομή του δυικού συστήματος κατάρτισης.
Πρώτη Ροή
Η πρώτη ροή του προγράμματος κινητικότητας, πραγματοποιήθηκε στην Γερμανία, στο κρατίδιο της Βεστφαλίας – Ρηνανίας, από 20/11/2016 –έως 26/11/2016, όπου φορέας υποδοχής ήταν το Επαγγελματικό Λύκειο Βerufskolleg Opladen (http://www.bk-
opladen.de/bko/index.php) Stauffenbergstraße 21 – 23, 51379 Leverkusen) , και συμμετείχαν 12 εκπαιδευτικοί από τις πέντε (5) συνεργαζόμενες εκπαιδευτικές μονάδες της Γ΄ Δ/νσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αθήνας. Ο φορέας υποδοχής οργάνωσε αρχικά ενημερωτικές συναντήσεις στο σχολείο, τόσο με εξειδικευμένους και έμπειρους εκπαιδευτικούς του στον τομέα της Μαθητείας, όσο και με μαθητές του που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, όπου μετέφεραν στους συμμετέχοντες την πολύχρονη εμπειρία τους και απάντησαν στις απορίες τους.
Οργανώθηκαν λοιπόν και πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις και επιμόρφωση σε τρεις μεγάλες συνεργαζόμενες εταιρίες (TMD Friction, Federal-Mogul, Wuppermann Bildungswerk , δύο κατασκευαστικές και μια εκπαιδευτική ), με τεράστια εμπειρία στον τομέα της μαθητείας και με ανεξάρτητα εσωτερικά τμήματα εκπαίδευσης.
Οι εταιρίες TMD Friction (http://www.tmdfriction.com/ ) και Federal-Mogul (http://www.federalmogul.com/en- US/Pages/Home.aspx) που συνέβαλλαν στην επιμόρφωση, είναι μεγάλες εταιρίες, ηγέτες στην παγκόσμια αγορά, διαθέτουν δικά τους εκπαιδευτικά κέντρα και δαπανούν τεράστια ποσά για την εκπαίδευση των εργαζομένων τους.
Η εταιρία Wuppermann Bildungswerk (http://www.wuppermann-bildungswerk.de/) είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός, που προωθεί εργαζομένους στην αγορά εργασίας. Προσφέρει αρχική επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση σε διάφορους τομείς της εργασίας, έτσι ώστε οι επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν δικά τους εκπαιδευτικά κέντρα, να μπορούν να συνεργαστούν με αυτούς και να αναζητήσουν εργαζόμενους με υψηλότερα προσόντα. Οργανώνει σεμινάρια, σε συνεργασία με τις εταιρίες, για την περαιτέρω κατάρτιση των εργαζομένων, με στόχο την ανταγωνιστικότητα και την καινοτομία
Θα θέλαμε εδώ να ευχαριστήσουμε τον φορέα υποδοχής και ειδικότερα τον Bernhard Plagemann εκπαιδευτικό του Βerufskolleg Opladen http://www.bk-opladen.de/bko/Aktuelles/2016_2017/Athen/index.php και τον Πέτρο Κερμεντζόγλου υπεύθυνο του τμήματος εκπαίδευσης της εταιρίας της TMD Friction, οι οποίοι είχαν οργανώσει άριστα -και μάλιστα αφιλοκερδώς- την φιλοξενία των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών. Η υποδοχή και η ενημέρωση σε όλους τους χώρους ήταν υποδειγματική.
Δεύτερη Ροή
Η δεύτερη ροή πραγματοποιήθηκε και αυτή στη Γερμανία, στο κρατίδιο, της Βαυαρίας, από 01/07/2017 –έως 07/07/2017, όπου φορέας υποδοχής ήταν το εμπορικό και βιομηχανικό επιμελητήριο του Μονάχου, IHK für München und Oberbayern (Orleanstraße 10-12, 81669 München),συνδετικός κρίκος μεταξύ των εταιριών και των σχολικών μονάδων. Είναι το μεγαλύτερο της Γερμανίας και ανήκουν σε αυτό περισσότερες από 4.000 επιχειρήσεις. Πρόκειται για ένα δημόσιο οργανισμό δημοσίου δικαίου με δική του διοίκηση. Έχει μακρόχρονη εμπειρία στην εφαρμογή προγραμμάτων μαθητείας και είναι υπεύθυνο για τις εξετάσεις πιστοποίησης των μαθητευομένων. Έχει δικό του εκπαιδευτικό Κέντρο (IHK-AkademieMünchen) και συνεργάζεται με εταιρίες και σχολεία της περιοχής, για την πρακτική άσκηση και τον θεσμό της μαθητείας.
Στην κινητικότητα πραγματοποιήθηκαν παρουσιάσεις, αλλά και ξεναγήσεις στους χώρους εκπαίδευσης, τόσο από τον φορέα υποδοχής όσο και από τους επιλεγόμενους φορείς (εταιρίες) που συνεργάζονται με τον φορέα υποδοχής, στην εκπαίδευση των μαθητών του. Αναλύθηκαν οι παράμετροι του δυικού συστήματος, προκειμένου οι συμμετέχοντες να γνωρίσουν από κοντά την εφαρμογή του και τον ρόλο των σχολείων ,των επιμελητηρίων και των εταιριών
Η επαφή των καταρτιζόμενων με μια χώρα που βασίζει το εκπαιδευτικό της σύστημα στον θεσμό της μαθητείας, τους εξόπλισε με τα απαραίτητα προσόντα -για να αντιμετωπίσουν τις νέες εκπαιδευτικές προκλήσεις- και με σημαντικά εφόδια ώστε να συμβάλλουν στην αρτιότερη εφαρμογή του νέου δυικού συστήματος εκπαίδευσης και ειδικότερα σε θέματα όπως :
- Η μετάβαση από την εκπαίδευση στην αγορά εργασίας
- Οι μέθοδοι μάθησης στο δυικό σύστημα
- Η Λειτουργία της Μαθητείας (Δημόσια Εκπαίδευση – Σχολείο – Εταιρία)
- Τα πλεονεκτήματα και τα προβλήματα της δυικής εκπαίδευσης
- Η Κατάρτιση των συμβάσεων μεταξύ της εταιρίας και των μαθητευόμενων
- Ο ρόλος των σχολείων ,των επιμελητηρίων και των εταιριών
- Η Εποπτεία της Μαθητείας
- Η Αναγνώριση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης
Τα πιθανά μακροπρόθεσμα οφέλη θα είναι η καταξίωση της ΤΕΕ στην ελληνική κοινωνία, η αλλαγή νοοτροπίας των επιχειρήσεων σχετικά με τον θεσμό της μαθητείας και η μείωση της ανεργίας των νέων.
0 σχόλια