Στην επίσκεψη στο Βερολίνο, συμμετείχαν καθηγητές από τα εξής σχολεία:
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΕΩΝ ΜΑΣ ΣΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΤΟΥ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ
3/12/2018
LDI- Φορέας υποδοχής
Το πρωί της Δευτέρας γνωριστήκαμε με τον Διευθυντή του φορέα υποδοχής της εταιρεία LDI. Η εταιρία LDI είναι ένα ιδιωτικό εκπαιδευτικό ίδρυμα στο Βερολίνο, όπου επικεντρώνεται σε ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά προγράμματα και δραστηριότητες στους τομείς της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, της εκπαίδευσης ενηλίκων και της αγοράς εργασίας.
Ο Διευθυντής του φορέα υποδοχής κ. Slava Schwab μας παρουσίασε κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου:
- το εκπαιδευτικού συστήματος στη Γερμανία
- το εφαρμοσμένο διττό σύστημα στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση στη Γερμανία
- την εκπαιδευτική πολιτική σχετικά με την ομαλή ένταξη των προσφύγων μαθητών στην επαγγελματική εκπαίδευση
4/12/2018
Επίσκεψη στο Budenszentrale fur politische Bildung (BPB)
Επισκεφτήκαμε τον οργανισμό Budenszentrale fur politische Bildung (BPB), όπου μια δικηγόρος, Ελληνικής καταγωγής, σύμβουλος του εν λόγω οργανισμού, ανέλυσε αρχικά ιστορικά το σύστημα μετανάστευσης στη Γερμανία και στη συνέχεια μας παρουσίασε τη διαδικασία ένταξης και ενσωμάτωσης τόσο των προσφύγων που ζητούν άσυλο, όσο και των μεταναστών που ζητούν άδεια παραμονής στη χώρα. Οι χώρες που η Γερμανία χαρακτηρίζει ως μη ασφαλείς και οι πολίτες τους δικαιούνται να ζητήσουν άσυλο είναι: η Συρία, το Ιράκ (μόνο για τους Κούρδους), το Ιράν και το Σουδάν. Ενώ οι Γερμανοί θεωρούν ασφαλή χώρα το Αφγανιστάν και κατατάσσουν τους πολίτες αυτούς στους μετανάστες. Ενημερωθήκαμε ότι οι πρόσφυγες χωρίς άδειες παραμονής, οι οποίοι όμως έχουν εγκεκριμένη αίτηση για άσυλο, λαμβάνουν από το κοινωνικό κράτος της Γερμανίας 419 ευρώ το άτομο και 380 ευρώ για κάθε παιδί, τα χρήματα του ενοικίου και δωρεάν περίθαλψη.
Εν συντομία, το Γερμανικό κράτος στην περίπτωση των μαθητών 14+ (που ενδιαφέρει το πρόγραμμα) ακολουθεί την κάτωθι γραμμική διαδρομή:
- Εισαγωγή σε σχολεία ένταξης για την εκμάθηση της Γερμανικής Γλώσσας, έως το επίπεδο Β2 & στη συνέχεια,
- μαθητεία για 3 χρόνια (Ausbildung), δηλαδή ένας συνδυασμός εργασίας σε εταιρείες για πέντε μέρες την εβδομάδα και διδασκαλία στην τάξη σε Τεχνικό Eπαγγελματικό σχολείο (Berufssschule), συνήθως μια μέρα την εβδομάδα.
Στη συνέχεια, αυτά τα παιδιά εάν καταφέρουν να αποκτήσουν το Β2 επίπεδο στη Γερμανική γλώσσα, τότε τους δίνεται η δυνατότητα να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους στην Τεχνική (κατά πλειοψηφία) ή στη Γενική (σπανιότερα) Εκπαίδευση της χώρας. Αν και στατιστικά, η συντριπτική πλειοψηφία σταματά την εκπαίδευση, μόλις αποκτήσει το Β2 επίπεδο στη γλώσσα.
Για να αποφύγουν οι Γερμανοί να μετατραπεί η μετανάστευση στη χώρα ως ένα είδος κοινωνικού τουρισμού (χαρακτηρισμό που έδωσε το ευρωπαϊκό δικαστήριο), αναφέρθηκε ότι υποχρεώνουν και τους ενήλικες να περάσουν από την παραπάνω γραμμική πορεία 1, 2, ώστε να μειωθεί το κοινωνικό επίδομα και να συμπληρώνεται από τα χρήματα που λαμβάνουν από τις εταιρείες. Ενώ ταυτόχρονα, είναι ο μοναδικός τρόπος να πιστοποιήσουν τις γνώσεις τους σε κάποιο τομέα.
Ο ηχηρός αντίλογος που διατυπώνεται με κοινωνιολογικούς όρους για την προσπάθεια ενσωμάτωσης των μικρών προσφύγων μαθητών, αλλά και των παιδιών μεταναστών στη χώρα, είναι ότι τα σχολεία ένταξης που έχουν δημιουργήσει οι Γερμανοί, προκαλούν την απομόνωση και θυματοποίηση αυτών των ομάδων πολιτών και είναι σχεδόν αδύνατον για αυτούς να ξεφύγουν από τη σταδιακή γκετοποίησή τους. Η θυματοποίηση είναι ένας ακόμα παθητικός ρόλος και οι κοινωνιολογικές φωνές αναφέρουν ότι η ενσωμάτωση που προσπαθούν να κάνουν με τους χώρους-τάξεις υποδοχής, δημιουργούν ξεκάθαρα την ταμπέλα του θύματος στους πρόσφυγες. Οπότε υπάρχουν προτάσεις από φορείς που θεωρούν ότι πρέπει να αντικατασταθεί αυτός ο όρος, με τον όρο συνεργασία, αλλά και πρακτικά, μήπως μπορέσουν με κοινωνικούς λειτουργούς να βρεθούν οι πρόσφυγες μαθητές σε μικτά σχολεία μαζί με τα άλλα παιδιά της ηλικίας τους.
Επίσκεψη σε συνέδριο που πραγματοποίησε ο οργανισμός ARRIVΟ BERLIN
Η επίσκεψή μας στις εγκαταστάσεις της ARRIVΟ BERLIN μας έδωσε τη δυνατότητα να παρακολουθήσουμε ένα συνέδριο σχετικά με την ομαλή ένταξη των προσφύγων μαθητών στην Τεχνική Εκπαίδευση και να αντιληφθούμε το ρόλο που παίζουν διάφοροι κυβερνητικοί οργανισμοί στην επίτευξη αυτού. Ένας τέτοιος οργανισμός είναι και η ARRIVΟ BERLIN που λειτουργεί ως ενδιάμεσος οργανισμός ανάμεσα στην εκπαίδευση και την εργασία ή τη μαθητεία για 3 χρόνια (Ausbildung). Επιπλέον, ο ρόλος της διευρύνεται με τη δημιουργία διαφόρων προγραμμάτων ενσωμάτωσης, όπου παρακολουθούν τους μαθητές και τους υποστηρίζουν με τη βοήθεια δύο μεντόρων για κάθε έναν πρόσφυγα. Στη συνέχεια του συνεδρίου παρουσίασαν τις θέσεις τους ο οργανισμός που ασχολείται με τους άνεργους της χώρας και ανέφερε ότι είχαν φτάσει το 2015 να έχουν 0% ανεργία, αλλά τώρα γίνεται ένας αγώνας να βρεθεί εργασία για 29.000 πρόσφυγες που έχουν έρθει πρόσφατα στη Γερμανία. Ένας άλλος κρατικός φορέας παρουσίασε τον τρόπο που υποστηρίζονται οι πρόσφυγες, ώστε να μην υπάρχει μαθητική διαρροή, αλλά και να ενισχύονται στο κοινωνικό- παιδαγωγικό κομμάτι. Ένας Διευθυντής Επαγγελματικού σχολείου (VET School) ανέφερε ότι το dual system στην τεχνική εκπαίδευση είναι το καλύτερο από όλα για αυτή την ομάδα μαθητών, ενώ για το σχολείο η πρόκληση είναι να κατορθώσουν τα παιδιά που έχουν χαμηλό μορφωτικό επίπεδο, να ανέβουν. Τέλος, έδωσαν το λόγο σε πρόσφυγες μαθητές να εκφράσουν την άποψή τους για το πως βιώνουν αυτή την εμπειρία. Ένας πρόσφυγας ανέφερε ότι το θεωρητικό κομμάτι της εκπαίδευσής του δεν ήταν επαρκές και ότι η εκπαίδευσή του περιοριζόταν σε επανάληψη συγκεκριμένων πρακτικών εργασιών. Ενώ ένας άλλος υποστήριξε, ότι η μεγαλύτερη δυσκολία των μαθητών είναι η γραφειοκρατία και η ορολογία στην εργασία τους.
Το ARRIVΟ BERLIN παραχωρεί στα παιδιά μία μέρα την εβδομάδα τις εγκαταστάσεις του για να κάνουν μάθημα στη Γερμανική γλώσσα και στα μαθηματικά. Θέτει όμως ως προϋπόθεση, να έχουν μάθει τη γλώσσα σε επίπεδο Β2. Όλοι οι παραπάνω φορείς συζήτησαν επιπλέον, ότι για τους πρόσφυγες δίνονται από το κράτος περισσότερες προοπτικές και χρήματα, σε σχέση με τους μετανάστες που θεωρούνται ότι έρχονται από ασφαλείς χώρες. Τέλος αναφέρθηκε, ότι η επιτυχία ή η αποτυχία προσαρμογής τους στο χώρο εργασίας, αποδεικνύεται από τις εκθέσεις που οφείλουν να συντάσσουν καθημερινά τόσο οι εργοδότες, όσο και οι μαθητές.
Στα συμπεράσματα αυτού του συνεδρίου ήταν ότι έχουν πετύχει την ενσωμάτωση των προσφύγων, διότι έχουν δημιουργήσει ένα δίκτυο από φορείς (όπως οι παραπάνω) που ασχολούνται σοβαρά με το θέμα της ένταξης. Διαφάνηκε ότι η Γερμανική πολιτεία προσπαθεί με οργανωμένο τρόπο να προσφέρει εξατομικευμένη βοήθεια σε κάθε έναν άνθρωπο, πρόσφυγα ή μετανάστη ώστε να τον ενσωματώσει.
5/12/2018
Επίσκεψη σε ένα από τα δεκατρία κέντρα του οργανισμού GFBM
Η επίσκεψή μας στον μη κερδοσκοπικό οργανισμό GFBM διαλεύκανε το ρόλο των οργανισμών που μεσολαβούν, ώστε οι πρόσφυγες και οι μετανάστες μαθητές να ενταχθούν στην Γερμανική κοινωνία. Στο GFBM εργάζονται 400 άτομα, το 30% των οποίων είναι μετανάστες 2ης ή 3ης γενιάς. Οι εκπαιδευόμενοι μαθητές τους είναι περίπου 4.500 άτομα το χρόνο τόσο Γερμανοί πολίτες που είναι χρόνια άνεργοι ή φτωχοί, όσο και πρόσφυγες ή μετανάστες.
Τα δεδομένα είναι ότι για τους πρόσφυγες μαθητές από 14 ετών και πάνω (που ενδιαφέρει το πρόγραμμα) η Γερμανική κυβέρνηση κάνει τα εξής:
α) Εντάσσει όλα τα παιδιά σε ειδικές τάξεις ένταξης για να μάθουν τη γλώσσα και μπορούν να συνεχίσουν να είναι εκεί μέχρι να αποκτήσουν το επίπεδο Β2.
β) Επειδή έχουν όλοι οι πρόσφυγες καταγραφεί (λόγω της αίτησης για άσυλο) και γνωρίζουν που διαμένουν, στέλνουν είτε εργαζόμενους του οργανισμού, είτε εθελοντές και διαπιστώνουν ποια είναι τα ενδιαφέροντα και η προσωπικότητα των παιδιών, ώστε να τους προτείνουν- κατευθύνουν προς το πιο συμβατό εργασιακό πεδίο.
γ) Όταν αποκτήσουν το Β2 επίπεδο στη Γερμανική γλώσσα τους οδηγούν στη μαθητεία για 3 χρόνια (Ausbildung). Για αυτή τη χρονική περίοδο των τριών χρόνων, αξιολογούνται από εκθέσεις που συντάσσουν οι εταιρείες, αλλά και οι ίδιοι καθημερινά και μπορούν να ανέβουν 10-12 επίπεδα, ανάλογα με τα προσόντα του κάθε παιδιού.
δ) Οδηγούνται σε μόνιμη εργασία στο εργασιακό πεδίο που τα κατάφεραν (αυτό συμβαίνει στο μεγαλύτερο ποσοστό) και ένα πολύ μικρό ποσοστό συνεχίζει στην Τεχνική Εκπαίδευση, όπου με το Dual system κάνουν και μαθήματα και εργάζονται σε εταιρείες. Ελάχιστοι θα καταφέρουν να συνεχίζουν στη Γενική Εκπαίδευση και στο Πανεπιστήμιο, γιατί δεν μπορούν να επιτύχουν να μιλούν τη γλώσσα σε επίπεδο C1 και πάνω.
Από την άλλη, οι μετανάστες μαθητές που προέρχονται από ασφαλείς χώρες, χρειάζονται μαθητεία για 3 χρόνια (Ausbildung) + 2 χρόνια εργασία ως απαραίτητη προϋπόθεση για να ελέγξει η πολιτεία, εάν θα τους δώσει άδεια παραμονής στη χώρα.
Ο υπεύθυνος του κέντρου τέλος ανέφερε, ότι κατά τη διάρκεια υποστήριξης αυτών των μαθητών δεν τους επιτρέπουν να μιλούν καθόλου μεταξύ τους στη γλώσσα καταγωγής τους, παρά μόνο στα Γερμανικά, ώστε να επιταχυνθεί η βελτίωση του γλωσσικού επιπέδου της Γερμανικής. Τέλος, ανέφερε ότι μετά από τόσο συντονισμένη προσπάθεια της χώρας για ένταξη των προσφύγων μαθητών, εάν τελικά δεν επιτευχθεί, θεωρούν ότι έχουν την απόλυτη ευθύνη οι ίδιοι οι μαθητές.
6/12/2018
Επίσκεψη στο σχολείο Sophie-Scholl Schule
Επισκεφτήκαμε το σχολείο Sophie-Scholl Schule και συζητήσαμε με τη Διευθύντρια το θέμα της ένταξης των προσφύγων στο σχολείο της. Πρόκειται για ένα σχολείο ενσωμάτωσης προσφύγων μαθητών που έχει τιμηθεί από την Unesco. Η ποικιλομορφία του σχολείου, περιλαμβάνει την ένταξη μαθητών με διαφορετικές ανάγκες καθώς και τη δίγλωσση μάθηση. Κύριο γνώρισμά του είναι η ανίχνευση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και ταλέντων των μαθητών.
Η Διευθύντρια ανέφερε ότι στο σχολείο της υπήρχαν μόνο 24 πρόσφυγες μαθητές σε σύνολο 1100 μαθητών. Όταν εγγράφονται στο σχολείο αξιολογούνται οι δυνατότητές τους μέσα από διάφορα διαγνωστικά tests και επιλέγουν διάφορα μαθήματα. Τους δίνετε η δυνατότητα να εγγραφούν στο τμήμα αυτών που δεν μιλούν καθόλου τη Γερμανική γλώσσα και οφείλουν να τη διδάσκονται 26 ώρες την εβδομάδα, ενώ ταυτόχρονα συμμετέχουν σε κάποια μαθήματα στις κανονικές τάξεις, όπως στο μάθημα της μουσικής για 6 ώρες την εβδομάδα, ακόμα και εάν δεν μιλούν καθόλου καλά τη γλώσσα. Όταν καταφέρουν να πάρουν το Α1 επίπεδο στη γλώσσα, πάνε σε άλλη τάξη και εάν συνεχίσουν να είναι καλοί μαθητές, έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν να πάνε σε κανονική τάξη στο σχολείο, όπου θα τους οδηγήσει είτε στην Τεχνική Εκπαίδευση (Dual system), είτε στην Γενική Εκπαίδευση και στο Πανεπιστήμιο (πολύ σπάνια). Όμως αναφέρθηκε ότι οι στατιστικές δείχνουν, ότι μόλις φτάσουν στο Β1 επίπεδο, σταματούν όλοι το σχολείο.
Επίσκεψη στον οργανισμό bildungsmarkt
Ένας ακόμα μη κερδοσκοπικός οργανισμός που δημιουργεί προγράμματα ένταξης στην αγορά εργασίας για πρόσφυγες, μετανάστες αλλά και Γερμανούς πολίτες που είναι χρόνια άνεργοι είναι ο bildungsmarkt. Σε αυτόν τον οργανισμό οδηγούνται οι πολίτες μέσω του κυβερνητικού οργανισμού εύρεσης εργασίας (όπως ο ΟΑΕΔ στη χώρα μας), όπου χωρίς καμία αμοιβή παρακολουθούν τα μαθήματα γλώσσας και εντάσσονται σε προγράμματα εύρεσης εργασίας. Ένα παράδειγμα τέτοιου προγράμματος είναι το project “KOMBER”, όπου ενσωματώνουν και βοηθούν ανθρώπους ηλικίας από 16 έως 63 ετών να βρουν τα βήματά τους στην αγορά εργασίας. Αναλυτικά, στην αρχή διδάσκονται για 5 μήνες την Γερμανική γλώσσα και στη συνέχεια διδάσκονται μαθήματα με τα οποία θα μπορούν να ανταποκριθούν σε επαγγέλματα όπως οικιακοί βοηθοί, βοηθοί νοσοκόμων, βοηθοί τραπεζοκόμων, κ.α. Στη συνέχεια τους βρίσκουν κάποια θέση εργασίας για να πληρώνονται, αλλά συνεχίζουν να τους επιβλέπουν και να τους βοηθούν.
Σε άλλες περιπτώσεις αυτός ο οργανισμός έχει προσωπικό το οποίο βοηθάει τους πρόσφυγες μαθητές με τα μαθήματά τους κατ’ οίκον ή ακόμα και τους συνοδεύουν σε διάφορες πολιτιστικές επισκέψεις σε μουσεία, θεατρικές παραστάσεις ή σινεμά. Οι παραπάνω δράσεις γίνονται με σκοπό να κατορθώσουν να ενσωματώσουν αυτούς τους ανθρώπους στην Γερμανική κοινωνία και κουλτούρα, διότι η απομόνωση και γκετοποίηση στις δικές τους κοινότητες, οι κακές συνθήκες διαβίωσης -πολλές οικογένειες μαζί σε σπίτια χωρίς κατάλληλη υποδομή- και η έλλειψη της γλωσσικής επάρκειας, είναι οι κύριοι αποτρεπτικοί παράγοντες μη ενσωμάτωσης.
7/12/2018
Επίσκεψη στην εταιρία LDI
Πραγματοποιήθηκε η αξιολόγηση του προγράμματος, αφενός συμπληρώνοντας ένα ερωτηματολόγιο και αφετέρου παρουσιάζοντας οι συμμετέχοντες στην ολομέλεια, τόσο τα θετικά, όσο και τα αρνητικά σημεία των δράσεων. Διατυπώθηκαν συμπεράσματα, τρόποι βελτίωσης του προγράμματος και τέλος, δόθηκαν πιστοποιητικά συμμετοχής.
2η ροή
Η δεύτερη ροή του εγκεκριμένου προγράμματος ΚΑ1 με τίτλο «Επαγγελματική Ανάπτυξη των Καθηγητών των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ) και Εργαστηριακών Κέντρων (Ε.Κ.) για την Ομαλή Ενσωμάτωση των Προσφύγων Μαθητών», πραγματοποιήθηκε στην Σουηδία, στην Στοκχόλμη, από 06/10/2019 έως 12/10/2019, όπου φορέας υποδοχής ήταν το πιστοποιημένο εκπαιδευτικό κέντρο ITC International, με άρτιο δίκτυο εξειδικευμένων στελεχών και συνεργατών, με μακρόχρονη παράδοση στην οργάνωση προγραμμάτων κινητικότητας και δια βίου μάθησης.
Ο οργανισμός υποδοχής ITC επιστράτευσε την εκπαιδεύτρια Petra Vallin, καθηγήτρια πανεπιστημίου εξειδικευμένη σε καινοτόμες μεθόδους προσέγγισης και εκπαίδευσης προσφύγων και μεταναστών, ώστε οι συμμετέχοντες να αποκτήσουν κατάλληλες επικοινωνιακές, διδακτικές και συμβουλευτικές δεξιότητες. Ενημερώθηκαν για την εκπαιδευτική πολιτική της Σουηδίας στον τομέα της ενσωμάτωσης των προσφύγων μαθητών στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Η επιμόρφωση εστίασε στις στρατηγικές που πρέπει να αναληφθούν από το εκπαιδευτικό-διδακτικό προσωπικό, με στόχο την ενίσχυση της συμμετοχής στην μαθησιακή διαδικασία ατόμων με διαφορετικό μαθησιακό επίπεδο και ικανότητες καθώς και διαφορετική γλώσσα.
Με την βοήθεια βιωματικών ασκήσεων και δραστηριοτήτων οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί, επιμορφώθηκαν σε θέματα που αφορούν στην προώθηση της δημιουργικότητας, της συνεργασίας και στην ενίσχυση της κριτικής σκέψης των μαθητών. Επιπλέον αναπτύχθηκαν τεχνικές προσέγγισης και αποδοχής των προσφύγων-μαθητών, και αντιμετώπισης της πολυμορφίας, των προκαταλήψεων και των διακρίσεων. Η χρήση των ΤΠΕ μέσω ειδικών ψηφιακών εργαλείων, είχε στόχο να διερευνηθούν τρόποι παρακίνησης συμμετοχής στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Ο οργανισμός υποδοχής οργάνωσε εκπαιδευτική επίσκεψη στο σχολείο Enbacksskolan (https://enbacksskolan.stockholm.se/ ) που φιλοξενεί πολύ μεγάλο αριθμό παιδιών μεταναστών και προσφύγων, και διαθέτει μακρόχρονη εμπειρία σε προγράμματα ένταξης. Οι συμμετέχοντες γνώρισαν ένα σύγχρονο πολιτισμικό εκπαιδευτικό σύστημα, συνομίλησαν με το εκπαιδευτικό προσωπικό και απέκτησαν σφαιρική άποψη για την εκπαίδευση των προσφύγων.
Κατά τη διάρκεια της κινητικότητας πραγματοποιήθηκαν πολιτιστικές επισκέψεις στο μουσείο Nobel, στο National Museum, στο Vasa Museum, στην Εθνική Βιβλιοθήκη, στο δημαρχείο της Στοκχόλμης.
0 σχόλια